HBOKennisuitwisselingMBO

Bean me up! maakt uitdagende ontwikkeling mogelijk met focus op eiwitverrijking

Tijdens het FICA Winter Event kwamen er dit jaar, naast de ondernemingen vanuit Challenge Ondernemen, ook mooie projecten langs van de Green Juniors studenten. De Green Juniors groep ‘Bean me up!’ hield zich bezig met het ontwikkelen van plantaardige desserts van bonen uit eigen Nederlandse grond. De uitdaging pakte de groep met beide handen aan, ze ontwikkelde vier eiwit gereikte desserts met Donny Craves, waarbij de dierlijke eiwitten zijn vervangen voor plantaardige eiwitten, door gebruik van veldbonen.

Hoe hebben jullie dit project ervaren als groep?

“Het was een leuke en nieuwe uitdaging om samen te werken met studenten van drie verschillende scholen. In het begin was het voor iedereen even puzzelen hoe we te werk wilden gaan. De studenten van Yuverta en Clusius College hebben tijdens het project kunnen leren wat de werkwijze van het HBO is. Zo hebben we in het begin met z’n allen een plan van aanpak gemaakt voor het onderzoek en konden we met zijn allen gericht het onderzoek uitvoeren. Er was een mooie verdeling tussen het meer praktische werk (experimenten die zijn uitgevoerd in het foodlab) en daarnaast de onderzoeksvaardigheden, zoals het maken van een literatuuronderzoek en het schrijven van een rapport. Ondanks dat er kleine verschillen in onderwijs merkbaar waren, heeft iedereen juist op deze manier van elkaar kunnen leren.”

Als jullie nog een keer mee mochten doen, wat zouden jullie dan anders doen? 

“Omdat de opdracht werd uitgevoerd door studenten van drie verschillende scholen, was het af en toe een uitdaging om als complete groep op hetzelfde moment bij elkaar te komen. De roosters van de verschillende scholen sloten niet altijd goed op elkaar aan. Zo zegt Bjorn Knol; “Ik vond het jammer dat ik maar 1 middag in de week aanwezig kon zijn, maar probeerde wel het meeste uit deze dag te halen.” Hierdoor was de communicatie binnen het team, maar ook af en toe naar de docentbegeleiders en bedrijfsbegeleider niet optimaal. Ons team had graag meer aandacht besteed aan het plannen van vaste meetings, waarop we met iedereen samen konden komen om elkaar op de hoogte te stellen van de voortgang. Dit was niet altijd mogelijk. Daarnaast lag er een grotere uitdaging tijdens het project doordat er maar liefst vier dessertsoorten zijn ontwikkeld. Het was ook interessant geweest als we als groep op één dessert hadden kunnen focussen, waardoor we meer konden samenwerken en er ook meer tijd was geweest voor verdiepend onderzoek.”

Zijn jullie tevreden met het eindresultaat?

“We zijn erg trots op het eindresultaat. In een korte periode van een half jaar, hebben we niet alleen aantrekkelijke, maar ook lekkere plantaardige desserts kunnen ontwikkelen op basis van veldbonen! Onze eindproducten zijn innovatief en uniek! Er zijn mooie aanbevelingen naar voren gekomen die in een vervolgonderzoek verder uitgewerkt kunnen worden. Bij ijs en mousse heeft geen grote eiwitverrijking plaatsgevonden. Het was juist interessant om te ondervinden hoe dit dan komt en waarom het bijvoorbeeld gemakkelijker is bij cheesecake en macarons. Dat maakt het eindresultaat niet minder goed. Dat maakt het juist mogelijk dat er een goed advies gegeven kan worden voor een vervolgonderzoek!”

Op wat zijn jullie het meest trots als groep?

“We zijn voornamelijk trots op onze enthousiasme en teamspirit van het afgelopen jaar. We waren een heel hecht team en konden naast dat we plezier met elkaar hadden, ook op een professionele en serieuze manier samenwerken. Vanuit onze opdrachtgever hebben we veel vrijheid gehad in het bedenken en ontwikkelen van de plantaardige desserts en konden we goed onze creativiteit kwijt. Een teamgenoot van het MBO op Yuverta overweegt na dit project zelfs de opleiding Food Commerce & Technology te volgen. Het is gaaf om te zien hoe je elkaar op deze manier kan inspireren en motiveren!”

Wat nemen jullie mee uit je project voor in de toekomst? 

“Het is belangrijk om goed te blijven communiceren naar elkaar en naar de opdrachtgever en docentbegeleiders. Zeker wanneer je samenwerkt met een grote groep van andere scholen, waarbij iedereen ook een ander rooster heeft. Met een goede planning en een duidelijke takenverdeling kom je sneller bij je eindbestemming!”

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *