Out-of-the-box innovatieTalentontwikkeling

Verleggen van grenzen met Afrikaanse smaakmakers

Het verleggen van grenzen is waar Peppertree Food voor staat. Zes studenten van de opleiding Food Commerce and Technology aan Hogeschool Inholland in Delft zijn afgelopen oktober van start gegaan met de ontwikkeling van sambals en kruidenpastes afkomstig uit Afrika. Zij willen Nederland kennis laten maken met de nog onbekende smaak van Afrika. 

Romy van der Tak, Esmee van den Berg, Astrid Vooijs, Ilse van ‘t Leven, Jeroen van der Kooy en Lotte Brabander zijn afgelopen oktober van start gegaan met het vak productontwikkeling, waar zij de mogelijkheid kregen om een startup te beginnen. Dit was een mooie kans om de stage van Esmee een vervolg te geven. Tijdens haar stage mocht Esmee meewerken aan de productontwikkeling van het conservenbedrijf Koningsvogel. Als dochter van een Kameroense moeder heeft ze altijd van de lekkerste Afrikaanse gerechten mogen proeven. Helaas zijn de echte smaakmakers en sambals nauwelijks verkrijgbaar in veel winkels. Een groot gemis, aldus de gehele groep van Peppertree Food. 

Traditionele recepten 

Zo ontstond het idee om twee kruidenpastes en twee sambals op de markt te brengen. “Het was nog een hele klus om de recepten op papier te krijgen”, zegt Esmee. De basislijn bestaande uit overheerlijke sambals en kruidenpastes zijn gebaseerd op traditionele familierecepten die van generatie op generatie zijn overgedragen. “Wij willen Nederland kennis laten maken met authentieke smaken uit de Afrikaanse keuken”, zegt Astrid. Met deze gedachte is de groep van start gegaan. Het ontwerpen van een logo, een etiket ontwikkelen en de productie bij Koningsvogel zelf; alles komt er aan te pas. “Elk potje hebben wij zelf gevuld en de etiketten erop geplakt”, vertelt Romy. Vervolgens is Jeroen langs iedere toko gegaan om het product te verkopen. “Hier werd heel enthousiast op gereageerd, het was een nieuw product en zij hadden hiervoor nog nooit een Afrikaans product in de winkel verkocht”, vertelt Jeroen. Om de bekendheid verder te vergroten, hebben de studenten een website gelanceerd waarop de producten te bestellen zijn. Wanneer de producten worden besteld, wordt gekeken wie de producten vervolgens persoonlijk langs gaat brengen. De naam was wel een ander verhaal. Dit verliep minder gemakkelijk. “Alle recepten zijn heel erg traditioneel, afkomstig uit de familie van Esmee en gaan ver terug in het verleden. Zo ontstond het idee om de recepten en smaakmakers uit een stamboom te laten groeien” vertelt Romy. 

Toekomst

Nu de productie klaar is, worden regelmatig nieuwe en lekkere recepten bedacht door Astrid en Lotte. Deze worden via de website en de social mediakanalen gedeeld. Zo kan iedereen de Smaak van Afrika naar huis halen en er zelf mee aan de slag gaan. 

Maar hoe ziet de toekomst van Peppertree Food er nu uit? Jeroen zal het bedrijf verder op zich nemen met zijn afstudeerproject. Met dit onderzoek gaat hij proberen de kwaliteit van de pepers te verbeteren. “Pepers verschillen per seizoen, waardoor de kwaliteit ook kan verschillen. Ik wil proberen om het gehele jaar dezelfde kwaliteit te bieden”, vertelt Jeroen. Wel geven de anderen aan nog wel betrokken te blijven vanaf de zijlijn. 

Meer weten en kennismaken met Peppertree Food? Ga dan naar de website: www.peppertreefood.com, volg op Instagram @peppertreefood en Facebook Peppertree Food. De producten zijn via de site te bestellen. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *