Studenten van Challenge Ondernemen lieten afgelopen week tijdens het jaarlijkse FICA Winter Event de resultaten zien van hun eigen onderneming, waarbij ze ondernemers willen helpen om bij te dragen aan een duurzame en circulaire maatschappij. Onderneming Chitroen ging er vandoor met de prijs voor ‘Beste Ondernemer’!
Chitroen wil van zoet broodbeleg iets gezonds maken. Een jam die bestaat uit citroen gecombineerd met chiazaad. Op Instagram stellen ze zich voor; “Wij zijn Chitroen, écht gezonde jam met veel vezels en eiwitten en géén toegevoegde suiker!” De groep hoopt uiteindelijk dat al het zoete broodbeleg een gezonde optie zal zijn en dat er niet meer gekozen hoeft te worden. FICA was natuurlijk benieuwd naar hoe de ondernemers het project hebben ervaren en vroeg Chitroen naar hun verhaal.

Hoe hebben jullie het project ervaren als groep?
“Wij vonden het afgelopen half jaar de leukste periode van de opleiding. We hebben heel veel geleerd en hadden een heel leuk team. Het is jammer dat het maar een halfjaar duurde, want net nu we alles op de rit hebben stopt het project en dat vinden we wel jammer.”
Als jullie nog een keer mee mochten doen, wat zouden jullie dan anders doen?
“Wij hopen allemaal af te studeren en het dus niet opnieuw te hoeven doen! Wel hebben we ons ingeschreven voor meerdere ondernemers wedstrijden, omdat we echt in ons product geloven en hopen dat we meer mensen blij kunnen maken met ons product.”
Zijn jullie tevreden met het eindresultaat?
“Wij zijn erg blij met het resultaat, we hebben ruim 600 potjes verkocht en hiermee een omzet van € 1985,56 gegenereerd. Ook vinden we het mooi dat we hiermee ook echt iets goeds hebben kunnen doen. Zo hebben we 185 mensen op een gezonde manier van zoet beleg kunnen laten genieten en konden wij € 263,97 doneren aan het Diabetesfonds.”
Op wat zijn jullie het meest trots als groep?
“Wij zijn natuurlijk het meest trots op het feit dat we gewonnen hebben, dit laat zien dat ook andere mensen in ons product geloven en hier vertrouwen in hebben. Ook zijn we trots op de donatie die we hebben kunnen doen aan het Diabetesfonds, dit voelt natuurlijk erg goed”.
Wat nemen jullie mee uit het project voor in de toekomst?
“Zoals wij al eerder aangaven is het jammer dat het project maar zo kort duurde. We hadden misschien via social media een groter bereik kunnen creëren. Ook hadden wij in het begin moeite met het bepalen van de missie en visie, gelukkig is deze gaandeweg steeds duidelijker geworden”.
Willen jullie zelf doorgaan met het ondernemerschap?
“Jazeker! 5 januari 2022 hebben wij Chitroen ingeschreven onder een nieuwe naam bij de Kamer van Koophandel. Vanaf nu gaan we door onder de naam ‘SANO’, dit betekent ‘gezond’. We willen graag nieuwe smaken introduceren en hebben daarom voor een nieuwe naam gekozen. We zullen op 14 februari onze eerste nieuwe smaak op de markt brengen. De missie van SANO is om Nederland gezond te maken en tóch van zoet beleg te laten genieten.”

Zelf ook SANO proeven? Bezoek de website of blijf via Instagram op de hoogte van de laatste ontwikkelingen binnen de onderneming.
Wil je graag bijdragen aan SANO en helpen Nederland gezonder te maken? Bekijk hier de crowdfunding.