Inholland

Inholland Academy start post-hbo-opleiding Sensorisch Onderzoek

Altijd al willen weten hoe je sensorisch onderzoek uitvoert om je producten te verbeteren of te beoordelen? Inholland Academy start in februari 2019 met de post-hbo-opleiding Sensorisch Onderzoek in Delft. Sensorisch Onderzoek richt zich op de smaak, geur, mondgevoel, het uiterlijk en geluid van producten. Deelnemers ontwikkelen zich in 9 maanden tot professional op het sensorische vakgebied. Na een succesvolle afronding ontvangen deelnemers een post-hbo-diploma Sensorisch Onderzoek.

 

“Veel voedingsmiddelenbedrijven passen regelmatig sensorisch onderzoek toe, maar doen vervolgens weinig met de verzamelde gegevens. Dat is zonde”, vertelt teamleider Claudia Oomen. In een productieomgeving van een voedingsmiddelenbedrijf moeten vaak in een split second belangrijke keuzes gemaakt worden of een batch wordt afgewezen of geaccepteerd.

“Dagelijks worden er nieuwe producten in de markt gezet of wijzigingen in receptuur doorgevoerd. Dat vergt flinke investeringen en kent risico’s, die je met sensorisch onderzoek beter kan beheersen”, aldus Oomen. De opleiding is praktijkgericht en zeer geschikt voor productontwikkelaars, marketeers en kwaliteitsmedewerkers. “Ook voor medewerkers van voedingsmiddelenbedrijven die al werkzaam zijn in sensoriek biedt het programma verdere verdieping.”

Inhoud van de opleiding
Tijdens de post-hbo opleiding komen de basisprincipes van Sensorisch Onderzoek aan bod, net als het inzetten van sensorisch onderzoek in een productieomgeving. Het programma kent een keuzemodule foodtechnologie (houdbaarheid) of marketing waarin verder ingegaan wordt op hoe sensorisch onderzoek waardevol ingezet kan worden in het desbetreffende vakgebied.

Gedurende de opleiding komen onder andere de volgende aspecten aan bod:

  • koppelingen tussen sensorische data en instrumentele metingen;
  • het opzetten van sensorisch onderzoek en het onderhouden en monitoren van panels;
  • het analyseren, interpreteren en presenteren van data verkregen via sensorisch onderzoek;
  • hoe sensorisch onderzoek kan worden ingezet voor kwaliteitscontrole (QC);
  • het belang en de opzet van sensorisch onderzoek bij productherformulering en ontwikkeling;
  • hoe sensorisch onderzoek een rol kan spelen in marketing.

Na de post-hbo opleiding Sensorisch Onderzoek weten deelnemers hoe ze een Sensorisch Onderzoek opzetten, hoe ze relevante data analyseren en interpreteren. “Maar ook inzicht in de koppeling tussen sensorisch onderzoek en kwaliteitscontroles, instrumentele metingen, productherformulering en marketing worden behandeld”, zegt teamleider Oomen. “Tijdens het programma nemen wij – samen met de NIMA/MOA – de toets Sensorisch Onderzoeker B af. Bij een succesvolle afronding behalen deelnemers daardoor ook het diploma Sensorisch onderzoeker B”, vervolgt Oomen.

Het post-hbo-programma wordt gegeven door docenten van de voltijdsopleiding Food Commerce and Technology van Inholland in Delft en Amsterdam, met een jarenlange ervaring op het gebied van sensorisch onderzoek en sensorisch onderwijs ten behoeve van de voedingsmiddelenindustrie.

Over Inholland Academy
Inholland Academy heeft een ruim aanbod van 140 gecertificeerde post-hbo-opleidingen. Deze opleidingen sluiten aan op bachelorprogramma’s en zijn sterk praktijkgericht. Inholland Academy speelt voortdurend in op nieuwe ontwikkelingen. Daarvoor werken we samen met experts uit het werkveld, met onderzoekslijnen van Hogeschool Inholland en met andere kennispartners.

Bron: Inholland

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *